Søkemotoroptimalisering (SEO)

Søkemotoroptimalisering, også kjent som SEO, sørger for at flere ser din nettside, noe som leder til mer trafikk, kunder og salg.

Men hva er søkemotoroptimalisering egentlig?

Hva er søkemotoroptimalisering?

Søkemotoroptimalisering handler om å bli funnet på nett.

Søkemotoroptimalisering handler om å bli funnet på søkemotorer som Google.

Det er ikke slik at Google er en stor svart boks som det popper nettsider ut av tilfeldig. Søkemotorer som Google er også programmer, og som alle andre programmer følger de noen mønstre og retningslinjer. Søkemotorer sin intensjon er å gi brukerne best mulig svar på det de lurer på. Søkemotoroptimalisering handler dermed om hvordan du kan fremstå som det beste svaret.

Tanken er enkel, men i virkeligheten er SEO en verden av fantastiske muligheter, men også en skremmende, uklar og forvirrende verden.

Søkemotoroptimalisering handler dermed om hvordan du får Google til å like din nettside, slik at du kan kapre tronen øverst i søkeresultatene!

Hva er søkemotoroptimalisering?

Hvorfor søkemotoroptimalisering?

Økt trafikk, flere kunder og mer salg.

Folk som søker etter dine tjenester og produkter på søkemotorer, har allerede en intensjon om å oppsøke og kanskje kjøpe det du tilbyr. Søkemotoroptimalisering gir dermed en god strøm av relevant trafikk.

Her er litt interessante data om hvorfor SEO er en god strategi:

E

93% av all trafikk på nett starter med en søkemotor

E

39% av all global netthandelstrafikk kommer fra søk

E

Konverteringsraten for SEO er 14.6% og knuser 1.7% som er raten for tradisjonelle utgående metoder

E

80% av brukere ignorerer betalte annonser og går rett til organiske resultat

E

SEO er 5.66 ganger mer effektivt enn betalte annonser i søkemotorer

Kort sagt: for at Google skal plassere akkuratt deg øverst i søkeresultatene slik at du kan økte trafikken til din nettside og få flere kunder og øke salget.

Hvorfor søkemotoroptimalisere?

Hvordan søkemotoroptimalisere?

SEO deles gjerne inn i en innholdsdel og en teknisk del.

Innholdsmessig SEO

Mye av innholdsoptimaliseringen går ut på å optimalisere innhold rundt relevante tema. Gjennom en søkeordsanalyse ser man på hvilke søkeord som dine potensielle kunder bruker, og hvilke søk som genererer trafikk til dine konkurrenter. Deretter lager man innhold som er optimalisert rundt de nøkkelordene og det innholdet.

Tidligere kunne man komme langt med å stappe innholdet fullt av sitt ønskede nøkkelord, men Google har blitt smartere. Søkemotorer sine mål er å gi brukeren best mulig innhold. Mye av søkemotoroptimaliseringen handler dermed om nettopp å lage kvalitetsinnhold rundt relevante temaer det søkes etter.

Likevel er det noen plasser det kan være lurt å ha med nøkkelordet ditt, i for eksempel sidetittel, url-adressen, metabeskrivelsen, alt-tekst til bilder og i varierende grad i underoverskrifter.

Innholdet ditt må være strukturert på en oversiktlig måte, med overskrifter, underoverskrifter og gjerne bilder eller annen grafikk.

 

Teknisk SEO

Den tekniske delen av SEO er ofte noe som oversees, men den er minst like viktig. Som med innholdsmessig SEO, bunner også mange av de tekniske faktorene ut i hvor brukervennlig nettsiden din er. En av mange faktorer som er viktig å se på her er at nettsiden din lastes raskt. En annen nyere faktor er SSL-sertifikat (kryptering av trafikk) og nettsidesikkerhet. Dersom nettsiden din er hacket, eller det finnes virus på din nettside, kan du risikere å bli utestengt fra søkemotorer.

Søkemotorer har også i stor grad begynt å se på om nettsiden er responsiv eller ikke. Altså at den tilpasser seg ulike skjermstørrelser og ser bra ut også på mobil og nettbrett.

Google beregner også hvor mye autoritet den anslår at hele nettsiden din har, og hvor mye hver enkelt side har. Dette er noe som må bygges opp over tid. Faktorer som kan hjelpe til her er trafikk og hvor ofte nettsiden din omtales andre steder. Inkludert aktivitet på sosiale medier. Hvor mange andre nettsider som linker til din nettside er viktig, men det er også viktig hvilken autoritet de har.

 

Dette er bare noen av faktorene søkemotorer ser på. En komplett SEO-plan tar for seg mange andre faktorer også. Dette er likevel noen av de viktigste, slik at du kan få et innblik i hva søkemotoroptimalisering omfatter.

optimalisering

Hvordan foregår søkemotoroptimalisering?

I grove trekk er det tre stadier i prosessen.

e

1) Utforsking & analyse

Et grundig forarbeid for å få et overblikk over nåværende situasjon og fremtidige muligheter.

  • Analyse av nå situasjonen
  • Utforsking av nøkkelord
  • Utforsking av muligheter
g

2) Optimalisering av nåværende sider

Gjennomgang av hele nettsiden og viktige enkeltsider.

  • Optimalisering av nåværende innhold
  • Lage nødvendige nye sider
  • Integrering av nødvendig funksjonalitet
U

3) Løpende analyse og justering

Implementering av langsiktige tiltak og oppfølging av resultater.

  • Bygge gode kvalitetslinker
  • Eventuelt publisering av mer innhold
  • Tilpassing til endrede forhold i SEO-verden
  • Månendlig rapport

Hva koster søkemotoroptimalisering?

Det er avhengig av din nettsidens nåværende tilstand og konkurransesituasjon

Hovedfaktorer når det kommer til pris på søkemotoroptimalisering:

  • Din nettsides nåværende tilstand
  • Hvor stor konkurranse det er om dine søkeord
  • Lokalt, nasjonalt eller internasjonalt fokus
  • Om du ønsker å få laget fullstendige artikler / sider med innhold eller om du skriver innholdet selv, men får hjelp til å lage en innholdsplan og optimalisering.

 

Hva koster søkemotoroptimalisering?

Ta kontakt for mer informasjon

 

Benytt skjemaet for e-post

476 74 735

Trollahaugen 4, 7018 Trondheim